01 October, 2010

KUCHING SARAWAK: 'First time' keluar Semenanjung....

JANUARI 2006

Ini kira lawatan pertama saya keluar daripada Semenanjung Malaysia. So, apa benda yang tak seronok, akan jadi seronok.Apa yang bosan akan jadi tak bosan.Apa saja masalah, akan jadi 'takde masalah'.Maklum la 'first time'....Masa ni Airasia masih baru lagi...& pada masa ni gak, saya boleh tempah 15 orang sekali daftar untuk dapat harga yang sangat murah tanpa dikenakan caj perkhidmatan kad kredit.Tapi Sekarang, bila Airasia dah untung banyak, jangan harap la dapat harga murah bila daftar ramai-ramai.Paling kuat pun sekadar daftar 2 orang je dapat murah.Orang ke-3 dan seterusnya, harga terus berubah semakin mahal.Pastu kena caj kad kredit RM10 lagi tu....'marketing....marketing...'

Kami menggunakan pakej MRSM Kuching.Kami tidur, makan, mandi kat situ dan guna bas diaorang.Rasanya sorang bajet tak sampai RM 100 untuk lawatan ni termasuk tiket 'flight'.Murah tak....
  • Kampung Budaya Sarawak.(gelaran: Muzium kehidupan)
Bagi saya, ini tempat yang berbaloi untuk dilawati sebabnya bila kita datang tempat ni seolah-olah kita dah mengenali semua budaya suku kaum Sarawak. Cerita pasal Sarawak semua ada kat sini.Ada lebih 7 buah rumah suku kaum.Setiap rumah menonjolkan budaya, adat, perhiasan, perkakasan, peralatan, warna, simbol, bahasa, pakaian dan permainan tersendiri.Bukan setakat tengok je malah kita boleh merasai sendiri segala aktiviti, kemudahan dan pengalaman di rumah tersebut.Pastu kami sempat tengok persembahan tarian suku kaum Sarawak hampir 2 jam kat dewan yang 'aircond'.Separuh hari gak kami meronda kat sini..

 

Bacala sedikit info :
Perkampungan seluas 17 ekar ini mempunyai seramai 150 orang penduduk yang mempamerkan aktiviti harian suku kaum negeri Sarawak seperti aktiviti memproses sago dan menghasilkan kraftangan. Mereka memakai pakaian tradisional dan mengadakan persembahan tarian tradisional untuk para pelawat. Penduduk kampung ini menerangkan tentang cara hidup dan kepelbagaian budaya mereka kepada pelawat. Pelawat juga boleh melihat replika bangunan yang mewakilkan setiap suku kaum pribumi utama yang ada di Sarawak; rumah panjang bagi orang Iban, Bidayuh dan Orang Ulu, rumah-tinggi Melanau dan rumah ladang orang Cina. Perkampungan ini juga mempunyai sebuah pentas di mana pelawat boleh menyaksikan persembahan tarian tradisional pelbagai kaum, sebuah restoran dan kedai kraftangan.
  • Pasar Satok
Besar gila pasar ni...cakap je nak apa...semua keperluan ada kat pasar ni. Jangan la mintak peti sejuk pulak, mana la ada kat pasar ni....Banyak-banyak benda yang menarik perhatian kami nak beli...ini dia..Ikan Terubok Masin...yang import ada, yang Sarawak punye pun ada..harga lain-lain.Terpaksa kena beli la sebab kat Semenanjung takde..kalau ada pun mungkin mahal.Kat sini RM7 sekor dah boleh beli.

  • Kek Lapis
Orang kata, kalau dah sampai Sarawak, jangan lupa beli kek lapis.Mak aiiii...mahalnya kek ni.Paling murah pun yang jenis kecil boleh beli dengan harga RM50.Kalau jenis besar, harga boleh mencecah sehingga ribuan ringgit.Saya tanya penjual tu, sebab apa mahal.Diaorang bagitau sebab susah nak buat, perlukan kemahiran tinggi dan bergantung pada berapa banyak lapisan kek...Beli jugak la..sekali seumur hidup.

  • Kilang Pasu
Singgah jap kat kilang pasu...sini bukan setakat jual pelbagai jenis pasu yang pelbagai saiz, warna dan kualiti tetapi kita boleh tengok camne diaorang demonstrasi buat pasu...Kat sini gak kita boleh beli pelbagai jenis tikar yang diperbuat daripada pelbagai jenis kayu balak.Jangan bimbang, kat sini ada perkhidmatan percuma membungkus.'So' senang la sikit nanti nak 'check in' kat 'airport'.


Tikar Sarawak
  • Orang Utan Semenggoh
Kami terpaksa berjalan melalui pinggir hutan untuk nak sampai tempat Orang Utan ni..15 minit gak perjalanan.Ingat kat sini, boleh la pegang Orang Utan jinak dalam sangkar.ermmm jangan harap la.Kita boleh tengok dari jauh je Orang Utan dengan anaknya yang tinggal dalam hutan bergayut sambil makan pisang kat pokok kayu jati dengan begitu bebas sekali.....
  • Water Front
Tempat ni sekadar untuk jalan-jalan di tepi Sungai Rajang sambil tengok orang jual cenderahati.Itu saja... kalau ada duit boleh la naik bot besar untuk pusing satu Kuching.
  • Muzium Negeri
Besar betul muzium ni..Muzium yang pertama dibina di kawasan Borneo.Gabungan 9 bangunan muzium. Ada muzium Sarawak bangunan lama, muzium Sarawak bangunan utama, Muzium Islam, Muzium Sejarah Cina, Muzium Arkeologi Niah, Muzium Wilayah Limbang, Muzium Wilayah Baram, Muzium Tekstil dan Muzium Petronas.. Tengokla macam-macam ada...artifak, dokumen, tapak warisan, tugu, barang antik, kraftangan, senibina dan keagamaan.

Dalam perjalanan pegi Muzium, saya tengok ramai orang berbaju putih berjalan menuju ke sesuatu tempat.Pemandu tu kata..."orang-orang ni semua nak pegi sembahyang kat gereja..kan arini ari ahad"..Tak pernah tengok suasana camni kat Semenanjung.Pelbagai warna kulit ada, kulit orang Melayu pun ada.....Hanya Allah Yang Mengetahui.

5 comments:

  1. arifuddin masri02 October, 2010 15:05

    Cikgu tak ingat ke ader budak keluar senyap2 time cikgu suruh smua budak2 dok hostel? hahahha

    ReplyDelete
  2. hhehehe.. tu kenangan yg xleh lupe tu, tp sempat gak ar kte kuar walaupun kantoi , blik je kene marah,kene marah depan tingkap.., lawak gler..huhuhu.. sory ckg!

    ReplyDelete
  3. zila @ exco informasi mpp...02 October, 2010 20:13

    1st gak kuar dr semenanjung..perasaan tu jgn ckp ar..mcm2 ada..
    1st : risau...naek kapal terbang tu terhempas kat mana2..waa... jauh x imaginasi sy..hahaha
    2nd : excited sgt..sbb dpt pg even bkn dr kelab keusahawanan.. tp di atas budi bicara cikgu haizan la yg bwk kami ke sini..hihi
    3rd : sedey.. sbb pg tempoh lawatan 2 singkat sgt.. cm x puas je nk duk sarawak tu..huhu
    4th : hepy ... ni la kenangan paling indah sepanjang duk kat kmkn...

    miss u all...

    ReplyDelete
  4. sebenarnye saya berlakon marah je tu...saja nak ikut protokol...hasbi yang sebaik-baik manusia pun kena gak..sori ye...

    ReplyDelete
  5. Salam cikgu.. Sarawak tanah airku.. jemput2 dtg ke sarawak lagi.. bnyak lagi tempat boleh dilawati jika berkesempatan.. visit2 la yeteku.blogspot.com.. blogger baru..

    ReplyDelete