14 January, 2013

TASIK BERIS SIK KEDAH: Kemanisan Anggurnya, Kebiruan Tasiknya & Keunikan Pondok Tarzannya..

JANUARI 2012

Lokasinya di Sik Kedah. Jauhnya dari Alor Setar lebih kurang 90km. Dari Lebuhraya Utara Selatan, keluar exit Gurun/Sik.Lebih kurang sejam gak sampai.Mungkin ramai yang terfikir, adakah berbaloi bercuti ke Tasik Beris...ermmm baca la post saya seterusnya.

Nak Cerita Sikit Sejarah Tentang Tasik Beris:
  • Bukan tasik semulajadi.Ianya tasik buatan hasil dari pembinaan empangan Beris pada Ogos 2010.Kawasannya berbukit,pemandangannya cukup cantik, udaranya segar dan sangat klasik.
  • Asal tempat ni adalah sebuah kampung yang bernama Kampung Sungai Batang.Dulu,sebelum dipindahkan, penduduk kampung menjadi pesawah dan penoreh getah.Sekarang mereka ditempatkan di Bandar Baru Beris Jaya.
  • Bagi pembinaan empangan ni, lebih seribu kubur dipindahkan dan ada sebuah sekolah terpaksa ditenggelami air empangan.
MULA-MULA SEKALI JOM PERGI : 
LADANG ANGGUR BERIS

Tentang Ladang Anggur, saya dah cerita kat post ni : http://haizanrunsah.blogspot.com/2010/09/ladang-anggur-teka-la-kat-mana.html

Tapi, bila pergi sekali lagi ni, nampak dah banyak perubahan la.Tempatnya lebih menarik, fanoramanya pun semakin mengasyikan dan nampak diorang betul-betul serius untuk menjadikan kawasan pelancongan ladang anggur terbesar di Asia Tenggara.Masuk RM 4 je.Kalau nak petik anggur sendiri, kena bayar 1kg RM 50.
 












PASTU, JOM KITA PUSING-PUSING TASIK BERIS DENGAN BOT

Di sebelah Ladang Anggur, ada perkhidmatan bot untuk ronda-ronda sekitar tasik Beris sekitar 30 minit dengan bayaran RM10 seorang, dengan syarat kena ada 10 orang ke atas.Kalau dapat 15-20 orang, lagi baik.Saya tak guna perkhidmatan di situ.Saya guna perkhidmatan bot di tempat saya menginap di Resort D'Puncak Bris.Lebih kurang 10km dari Ladang Anggur. Bila ramai-ramai, dapat la RM 10 seorang dewasa.










MENGINAP DI D'PUNCAK BRIS LAKE RESORT SIK KEDAH


Kami menginap di D'PUNCAK BRIS LAKE RESORT, SIK KEDAH (013-4290084). Banyak lagi kemudahan penginapan di kawasan Tasik Beris dan tempat yang berhampiran. Boleh menginap di Chalet Rimba Takwa, Keda Resort, Muda Resort, Pusat Latihan Keda,Serendah Si Kebun Bunga, Sik In, Hotel Melor dan beberapa tempat lagi.

Tempat kami menginap ni, biliknya berharga RM70 semalam, takde aircond , guna kipas je, beratapkan rumbia,satu katil besar dan bilik air yang biasa-biasa je.Kat sini, memang ada nyamuk dan disediakan kelambu lagi tu.Kalau waktu malam, memang sejuk. rasa macam aircond je.Penginapan D'Puncak memang direkabentuk untuk orang yang meminati 'adventure'. Bilik kami siap ada spider besar lagi tu melekat kat dinding tapi kami relaks je, sebab spider tu tak kacau orang. Dengar cerita, resort D'Puncak Bris, asalnya adalah kawasan kampung, ada sekolah dan ada kubur-kubur yang telah dipindahkan. Jadi tauke resort ni beli dan jadikan resort. Mungkin kalau menyelam di tasik Beris ni boleh jumpa peninggalan tapak sekolah yang telah ditenggelami air.

Diceritakan oleh orang-orang tempatan, semasa memindahkan kubur, ada satu kubur tu yang mayatnya tidak reput. Dikhabarkan mayat tu adalah seorang guru agama yang alim di kampung tersebut satu ketika dulu.

Pemandangan di  resort ni betul-betul mendamaikan, di tepi tasik, boleh memancing di tasik atau memancing di  kolam memancing. Banyak pokok-pokok buah-buahan terutama pokok rambutan, kalau ada buah, petik je.Pokok-pokok pun rimbun menutupi cahaya matahari, redup kemudian disusuli angin tasik dengan udara yang menyegarkan.

PALING UNIK resort ni ialah ada rumah yang saya gelarkan sebagai Rumah Tarzan sebab pondoknya dibuat di atas batang pokok kayu balak. Boleh muat sehingga 15 orang.Klasik betul la, terasa macam tarzan pulak. Tengok la gambar kat bawah....





Gambar : SEKITAR PEMANDANGAN DI RESORT D'PUNCAK BRIS 







6 comments:

  1. Terima kasih di atas gambar2 yang cantik dan menarik. Pertama kali mendengar nama Tasik Beris.

    ReplyDelete
  2. TQ, Artikel ni buat sya nk bercuti pula ke sana

    ReplyDelete
  3. T.ksh atas info saya dan anak2 nak pegi sana pada 01 Mei 2014 ini.

    ReplyDelete
  4. Failed! Sebab tak ada toilet

    ReplyDelete
  5. Tempat ni terbaik..mse tu kitorang buat kem kt sini mse bljar kt KMKN..

    ReplyDelete
  6. haiii... boleh saya tahu x mcm mane nak contact dengan pihak pengurusan tasik beris? terima kasih.

    ReplyDelete