29 August, 2011

WAKAF CHE YEH, PASAR SITI KHADIJAH, MENARA TINJAU, MASJID MUHAMMADI & PANTAI CAHAYA BULAN : Lokasi 'Trademark' Kelantan...

25-26 OGOS 2011
WAKAF CHE YEH

Kalau saya pergi Kelantan, mesti orang akan kata 'jangan lupa pergi Wakaf Che Yeh'. Saya pun terfikir, apa yang hebat sangat Wakaf Che Yeh ni. Daripada KB Mall, saya bertolak ke Wakaf Ch Yeh lebih kurang 4km. Jam 12.00 tengah malam saya sampai, banyaknya kenderaan 'parking' ditepi jalan.Memang agak sukar nak cari 'parking'.Manusia memang ramai sangat dan terlalu padat, kebetulan masa saya pergi adalah minggu terakhir ramadhan. Orang nak beli baju raya kot.

Keluasan Wakaf Che Yeh yang lebih kurang suku ekar, dipenuhi dengan beratus gerai-gerai yang menjual pelbagai pakaian wanita dan lelaki, barang keperluan peribadi, makanan ringan, peralatan rumah, perhiasan dan sebagainya. Difahamkan, waktu pagi ianya adalah pasar basah menjual sayur-sayuran, buah-buahan, ikan, ayam, daging. Waktu malam sehingga jam 3 pagi ianya menjadi pasar malam yang meriah.Saya balik jam 1.30 pagi tapi saya lihat pengunjung tak berkurang dan masih meriah.Kenapa pengunjung pergi sini ye, mungkin saya ada jawapan. 1) Barang banyak dan pelbagai 2) Harganya mungkin berpatutan dan boleh tawar-menawar.
 
 
 
 
MENARA TINJAU TAMBATAN D'RAJA KOTA BHARU

Dibuat pada Disember 2009 dan projek di bawah Kementerian Pelancongan Malaysia. Penat gak naik ke atas. Daripada atas, kita akan melihat pemandangan sungai Kelantan dan sebahagian Kota Bharu.

 
 

MASJID MUHAMMADI

Masjid ini ada keklasikannya. Dibina sejak 1867 lagi dengan menggunakan kayu terpilih.Pada zaman dulu, masjid ini dijadikan pusat pengajian Islam. Ramai tuan-tuan guru yang tersohor pernah mengajar disini antaranya Tok Kenali sendiri. Setelah dibuat banyak pengubahsuaian, masjid ini kini mampu menampung sehingga 2400 jemaah.

 
 
PASAR BESAR SITI KHADIJAH

Pasar ini menjadi 'trademark' bila berkunjung ke Kota Bharu. Nama Siti Khadijah diberi adalah sebagai penghormatan ke atas golongan wanita yang banyak berniaga di komplek ini.Semuannya ada 4 tingkat. Bahagian bawah adalah kawasan barang basah, tingkat 2 - barang kering, tingkat 3 & 4- barang bukan makanan seperti pakaian.



PANTAI CAHAYA BULAN

Ini la, pantai yang terkenal yang berdekatan dengan Kota Bharu.Pantai ini ada sejarah tersendiri iaitu tempat pendaratan tentera Jepun untuk menyerang tentera British pada tahun 1941. Nama asalnya Pantai Cinta Berahi yang diilhamkan oleh seorang askar British yang putus cinta.Pantai ni nampaknya dah semakin terhakis. Terkenal lagi ke pantai ni sekarang !!
 

No comments:

Post a Comment