19 December, 2016

GAHARU TEA VALLEY, GOPENG : #1 Teh Semulajadi daripada Pohon Gaharu

Dis 2016 : GAHARU TEA VALLEY telah diiktiraf oleh Malaysia Book of Record sebagai 'First Organic Mono Crop Gaharu Plantation' terletak di Gopeng Perak, dibuka setiap hari 9 pagi - 6 petang. Jika kita dari Lebuhraya Plus, boleh keluar di exit Gopeng, kemudian menuju ke Pekan Gopeng, dari situ ada signboard menuju Gaharu Tea Valley. Jalannya agak sempit, masuk kawasan kampung kemudian kita akan melalui pintu gerbang berkonsepkan Tembok Besar Cina dengan ketinggian 3 meter dan 6 kaki lebar. 
Kalau dah sampai Gaharu Tea Valley, jangan lupa join pakej diorang pusing-pusing sekitar Ladang Gaharu dengan bayaran RM 10 seorang dengan menaiki van . Bila dah bayar tiket, nanti diorang bagi hadiah satu Gaharu Tea Bag. Kalau sapa-sapa yang ketua rombongan, diorang akan beri 2 kupon percuma untuk beli makanan/minuman berasaskan gaharu. Driver bas percuma.
 
Kami pun menaiki van Nissan dan terus dibawa menaiki bukit dengan menyaksikan pemandangan yang menakjubkan daripada lebih 200,000 ribu pokok Gaharu. Kami berhenti di check point pertama :

VIEWING STAGE
Ini adalah kawasan paling tinggi di Ladang Gaharu. Kita boleh menyaksikan keindahan persekitaran yang ditutupi kehijauan pohon gaharu






CHECK POINT #2 : HUGGING PARK
Ada pandangan mengatakan Pokok Gaharu mempunyai aura positif yang bagus untuk emosi dan mental. So diorang pun buat la lukisan binatang di pokok Gaharu dengan tujuan untuk dipeluk. Kat sini pun, kita boleh ambik gambar di kawasan ladang Gaharu yang redup dengan pohon yang rendang.




CHECK POINT #3 : LOVER'S PARK
Tempat ni dinamakan Lover's Park sebab ada beberapa dahan dan batang pokok yang seperti bergabung dan bersatu menjadi satu pokok dan dinamakan sebagai Pokok Cinta. Jangan sampai khurafat ye. Just tengok je kehebatan ciptaan Allah.



Akhir sekali, kami di bawa menaiki van ke :
CHECK POINT #4 : HOGA OUTLET & DELI.

Ini adalah tempat untuk beli barang-barang atau makanan dan minuman kesihatan berasaskan Gaharu seperti teh gaharu yang diiktiraf 'first natural tea from Gaharu tree', powder Gaharu , minyak Gaharu, anak pokok Gaharu, kayu Gaharu dan sebagainya.Memang agak mahal tapi dipercayai insha Allah boleh menyembuhkan macam-macam penyakit berkaitan darah, jantung, buah pinggang dan sebagainya. Paling popular, jangan lupa beli aiskrim dan air teh gaharu botol 100% semulajadi dari Gaharu.


No comments:

Post a Comment