03 August, 2011

PADANG BESAR, PERLIS ; Pusat Sehenti Membeli Barang-Barang Murah dan Jenama Tiruan...

JULAI 2011
Syok tengok pemandangan ladang tebu yang menghijau sepanjang jalan menuju ke Padang Besar. Jangan terkejut, tiba-tiba ada pemeriksaan polis. Jangan bimbang, diaorang tak kan tangkap kita kecuali la penyeludup beras siam yang tak mau bayar cukai.Padang Besar adalah daerah sempadan dengan Thailand. Bila masuk kawasan ni, rasa bukan macam kat Malaysia pulak.
Di sini, saya anggap sebagai Pusat Sehenti tempat Membeli Belah (One Stop Center). Semua barang-barang yang diperbuat daripada Thailand dan barang jenama tiruan ada di sini seperti barangan kulit, pakaian, cenderamata, makanan, alatan rumah, perhiasan, alat permainan, barang perkahwinan dan pelbagai barangan keperluan rumah. Barangan bebas cukai pun ada dijual di sini.

Tempat ni, kalau 'time' cuti, memang sibukkkkk sangat dan raaaamai orang. Syok tengok orang tawar-menawar barang walaupun barang tu dah murah. Pembeli terutama perempuan memang akan berjuang habis-habisan untuk dapatkan harga yang paling rendah.Difahamkan, peniaga-peniaga di sini majoriti dari Selatan Thailand yang seperti orang Melayu dan boleh berbahasa Melayu.Kalau sesama geng diorang, memang biasa la dengar cakap bahasa Siam.
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment