05 December, 2010

PAMERAN PETROSAINS DINASOUR : Zaman Mesozoic Kembali ke Pulau Pinang...

DISEMBER 2010



Pengembaraan PETROSAINS DINOTREK 2 adalah berkaitan pendidikan. Sesuai betul untuk seisi keluarga. Kalau ada budak-budak kecik lagi syok. Seronok tengok telatah diaorang.Karnival ini diadakan di AEON Seberang Perai City Shopping Centre, Pulau Pinang.





Di sini, alam 'dinasour' pada zaman Mesozoic 250-65 juta tahun dulu telah dihidupkan kembali dengan teknologi robot dengan kesan khas bunyi yang mengagumkan. Persekitarannya nampak macam 'real', mengujakan dan mengimaginasi sesiapa sahaja yang berkunjung.Sebenarnya, tak sampai 30 minit dah boleh abis pusing tapi yang penting banyak fakta menarik yang diperolehi. Ok la agak berbaloi la dengan tiket masuk RM6.


T-REX  -  Dijumpai kat Amerika Utara dan panjangnya 12 meter. Mulut besar, sekali telan seorang manusia.Memang senang mengunyah tulang-tulang macam kita makan tulang ayam KFC.

SPINOSAURUS  -  Dijumpai di Amerika Utara dengan panjang 18 meter. Ada sirip besar kat belakang. Sirip ini bukan untuk menakutkan tetapi bagi tujuan mengawal suhu.Boleh membesar sehingga 40-50 kaki panjang. Suka makan 'dinasour' lain dan makan ikan.


VELOCIRAPTOR  -  Dijumpai kat Mongolia dengan panjang 1.8 meter. Pendek je...Otak dia besar, jadi geneus sikit la 'dinasour' ni. Gigi dan kukunya tajam dan agak panjang.



STEGOSAURUS  -  Kat Amerika Utara gak dengan panjang 9 meter. Otak dia kecik je sebenar kacang ('walnut'). Maksudnya 'dinasour' ni agak bengap sikit la.Boleh memanjang sehingga 30 kaki sebesar bas ekspres.


PROTOCERATOPS  -  Dijumpai di Mongolia dengan panjang 1.8 meter.Beratnya boleh mencecah 900 'pounds'. 'Abang Mat' kita ni suka makan tumbuh-tumbuhan je. ermmm...vegetarian rupanya. Nak diet la tu tapi kenapa gemuk sampai 900 'pounds'. T-Rex yang suka makan daging yang berlemak pun kurus. Pelik-pelik...


No comments:

Post a Comment