27 March, 2017

LATA BAYU, BALING KEDAH : Di sebalik Air Terjun yang Sejuk....

MAC 2017


HUTAN LIPUR LATA BAYU, ASAM JAWA, BALING KEDAH yang terletak 30 km dari Pekan Baling dan lebih kurang 90 km dari Alor setar merupakan tempat peranginan untuk pengunjung mandi-manda di air terjun semulajadi dengan ketinggian lebih kurang 20 meter, merasai air yang sejuk, nyaman, tenang melihat kehijauan alam. Kemudahan pun lengkap, ada parking yang luas, kedai makan, surau, kawasan perkhemahan,toilet, pondok-pondok untuk berehat. Nampak terjaga tempat ni, Kebersihan pun agak ok. Tiada charge dikenakan untuk masuk tempat ni. Just terjun dan mandi sepuas-puasnya. Sesuai untuk bawa keluarga sambil makan sama-sama, anak-anak kecil pun boleh mandi dikawasan kolam semulajadi dipanggil Lubok Lesung. 


Air terjun ni memang dah popular sejak awal 80 an lagi, lepas tu tahun 2010 ditutup sementara sebab ada kes kencing tikus, tahun 2015 pun ada gak kes pengunjung terkena kencing tikus dan sekarang masih lagi bahaya, berisiko dan berhati-hati sebab salah seorang team saya dah terkena jangkitan kuman kencing tikus. 3 hari gak masuk hospital. Nampak sekarang kebersihan dah lebih terjaga, tapi kena jaga-jaga dan berhati-hati gak. 







2 comments:

  1. Bleh sy tahu mcm mna keadaan di lata bayu...adkah kebersihan terjaga....

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf yer...saya tak berapa pasti, sekarang ni camne...tapi sejarah kes kencing tikus sebelum ni memang dah beberapa kali berlaku.

      Delete