07 November, 2010

ZOO NEGARA : Ingat tak rombongan pegi Kuala Lumpur masa kecik-kecik dulu...Kalau tak pegi Zoo, memang tak sah...

NOVEMBER 2010

Biarkan persepsi negatif orang dewasa. Apa pun orang kata, Zoo Negara yang sudah berumur hampir 50 tahun perlu dipertahankan dan dipulihkan menjadi lebih baik kerana ianya tarikan utama kanak-kanak dan pelajar sekolah rendah. Kanak-kanak kat Malaysia ni bila ada je rombongan ke Kuala Lumpur, kalau tak pegi Zoo Negara memang tak sah.Masa saya pegi hari khamis, saya tengok banyak bas sekolah dan ramai kanak-kanak dan pelajar sekolah datang melawat. Bagus la, tradisi rombongan masih dikekalkan.







Saya sengaja memilih jalan-jalan ke Zoo Negara sebab nak bagi anak saya berkembang fikirannya.Berdasarkan pengamatan saya, Zoo Negara masih mempunyai auranya tersendiri berbanding zoo tempat lain.Kat sini nampak 'very natural' macam hutan. Pokok-pokok dibiarkan hidup meliar dengan kawalan.Ada batang pokok dah macam sebesar gajah Pahang.Apa yang saya seronok kat sini ialah macam-macam bunyi-bunyian binatang kedengaran dan bergema satu Zoo bila diaorang bersahut-sahutan antara satu sama lain. Boleh buat Orkestra Binatang ni....kalah abang Ramly MS.




 


Apa yang tak syoknya, memang nampak la beberapa kandang yang tak diurus dengan baik.Binatang pun nampak dah kurang. Banyak sangkar kosong.Kadang-kadang tu, sangkar/kandangnya besar tapi binatangnya seekor-dua ekor je.Taman rama-rama pun tak menarik. Lebih banyak bunga daripada rama-rama. Replika rama-rama lagi menonjol daripada rama-rama.Mungkin masalah bajet kot. Sebab yang urus ni bukan kerajaan tapi badan bukan kerajaan (NGO).









Memang penat sangat la nak meronda berjalan kaki satu Zoo ni dengan keluasan 100 ekar. Itu pun ada beberapa tempat yang tak sempat nak tengok. Besar sangat. Ada satu binatang yang saya tak nampak...Mana buaya ha....

No comments:

Post a Comment