06 March, 2017

BUKIT MALAWATI, KUALA SELANGOR : Melayan Karenah Lotong...

Januari 2017

Sejarah Bukit Melawati ni cukup hebat. Belanda pernah menakluk Bukit Malawati pada Julai 1784 daripada kerajaan Sultan Ibrahim. Kemudian pada Januari 1785, Sultan Ibrahim mendapatkan bantuan daripada Penggawa Tua dan Bendahara Abdul Majid Pahang berusaha untuk menakluk semula Bukit Malawati. Akhirnya dalam tempoh satu malam sahaja, selepas waktu Isyak, kerajaan Sultan Ibrahim berjaya menghalau Belanda sebelum waktu subuh.

Sekarang, Bukit Malawati dah jadi pusat pelancongan utama di Kuala Selangor. Macam-macam peninggalan sejarah yang boleh diterokai contohnya meriam yang diletakkan di tepi-tepi jalan, meriam penggawa, Telaga Tujuh, tempat pancung kepala, Perigi Beracun, Busut Melawati, Batu Hampar, Tangga Seratus, Makam Sultan, Muzium Sejarah dan Permainan Kuala Selangor dan Rumah Api.

Bukit ni redup dan rasa sejuk je sebab banyak pokok-pokok yang rimbun yang berusia lebih 100 tahun dan penghuni utamanya ratusan kera dan lotong yang sangat jinak. Cuba bagi keledek, pisang dan kacang panjang, memang geng-geng ni datang berkerumun mintak makanan, kalau lambat sikit atau tak bagi makanan, lotong ni akan naik bahu kita...takut gak... Ada satu cerita, tak tau la betul ke tidak, pada tahun 1960, ada seorang budak lastik lotong berhampiran makam, pastu menggelupur dan pengsan budak tu.Tak tau la sahih ke tidak crita tu. Kalau hari biasa, kita boleh naik Bukit Malawati dengan kenderaan sendiri. Hari cuti, hanya boleh guna tram sahaja dengan harga tiket dewasa RM 3 dan kanak-kanak RM 2.00. Kalau time cuti, ramai gak pelancong datang.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment