07 February, 2011

DEER LAND, LANCHANG PAHANG : Seronok Tengok Kegelojohan Rusa Ragut Makanan Kat Tangan Kita......

JANUARI 2011

'Deer Land' terletak di Bukit Rengit, Lanchang Pahang berdekatan dengan kawasan pemuliharaan gajah. Kalau daripada Kuala Lumpur, ikut Lebuhraya Karak kemudian ikut Lebuhraya Pantai Timur. Keluar ikut susur keluar Lanchang.Selepas itu ikut papan tanda.Kita akan melalui jalan kampung. Nampak la rumah-rumah kampung, perkampungan orang asli kemudian melalui kawasan hutan. Ingat sesat, sebab jalan sunyi je kat kawasan hutan ni, pastu jalan pun tak berapa elok.. Betul ke ni tempatnya...Tiba-tiba nampak 'signboard' Deer land. legaaa...ingat nak balik je tadi. Masuk bayar RM 6, pastu nikmati segala keseronokan di dalam.

Kat sini, kita boleh melihat gelagat lebih 30 ekor rusa jenis Javan, Siva dan Sambar yang berasal daripada Indonesia dan India. Paling 'best' sekali bila kita bagi makan kat rusa-rusa ini. Gelojoh gila....Main sambar je si mamat rusa ni...kambing dan lembu lagi beradap bila kita bagi makan.Kalau berani, kita diizinkan untuk masuk kandang rusa ni sambil membelai rusa yang sangat jinak.
Bukan setakat rusa sahaja, ada banyak lagi binatang eksotik dipamerkan seperti ular python, beruang Malaysia, kancil, monyet, puyuh, pelbagai spesis burung, ferret dan sebagainya.
Kesimpulannya... tempat ni menarik dikunjungi sebab kita boleh merasai pengalaman beri makan dan pegang rusa secara dekat. 'So' ini adalah pengalaman yang menyeronokkan yang boleh dikongsi sesama keluarga.










No comments:

Post a Comment