31 August, 2010

FUTSAL...Seronok Sangat ke...

Kenapa Futsal....
Kenapa orang sanggup berhabis duit main futsal.....
Kenapa ada orang yang fanatik main futsal....
Apa hebatnya futsal....

ermmm jenuh nak jawab soalan tu....Pada awalnya saya tidak berminat dengan futsal tetapi disebabkan saya ingin mendapat jawapan bagi persoalan di atas maka saya perlu masuk dalam dunia futsal....

Ianya bermula pada November 2009 hingga Mac 2010....This is my story:

Saya berjaya mendapat pasukan mantap daripada pelajar saya sendiri. Ada yang pernah wakil Perak bawah 15tahun, Piala presiden Pahang , pernah mewakili negeri Kelantan dan mewakili sekolah bagi peringkat negeri Johor.Boleh tahan kan pasukan ni.Saya pulak hanya berstatuskan pemain senior yang mewakili MARA Kedah sahaja.'We have no experience'

Bermain futsal perlu ada perkara ni:
  • Mesti ada 'skill'. sikit pun takpe.Yang penting dapat tahan bola, tau cara nak kawal bola, tau nak tendang dan 'passing' bola.Itu pun dah memadai...
  • Mesti kreatif. Maksudnya kreatif dalam pergerakan mencari tempat kosong.Kreatif dalam memberi bola pada kawan.Kreatif dalam menjaringkan gol.Kreatif menentukan 'position'.
  • Kelajuan. Memang main futsal ni laju sangat la.Tak sempat nak berehat.Kalau main agresif 7 minit 'first half', rasa macam penat main 45 minit.'In futsal there is nonstop movement'. Kena bergerak setiap masa.
  • Sabar & Tenang .......Bila lawan futsal ni mental kena kuat.Jangan ingat bila kita dah 'score' kita akan menang dan jangan ingat bila kita kena bolos kita akan kalah.Pengalaman pasukan saya, kami pernah 'leading' 5-0 tapi akhirnya kami kalah dengan 6-5.Kami banyak kali ketinggalan 1 atau 2-0, tapi akhirnya kami menang.
  • Strategi : Main futsal ni jangan main hentam je....kena ada strategi bertahan dan kena ada strategi menyerang.Kena betul-betul main 'as a teamwork'.Pasukan kuat biasanya kalau bertahan, semua akan bertahan.Kalau menyerang semua akan menyerang kecuali tinggal sorang jadi 'defend'.
Ini adalah statistik pertandingan yang kami sertai sepanjang 5 bulan:

Jumlah pertandingan yang disertai : 11 pertandingan di kawasan Padang Terap, Pokok Sena, Pendang dan Alorstar.Tahap paling tinggi kami menyertai Futsal i-Metro di Pulau Pinang & Pahang.
Jumlah perlawanan : 45
Nama pasukan kami : A4 Paper, Marker Pen, Sharpener, Dawai Kokot, Pensel 2B, Crazy Hot dan KMKN (banyak nama berkaitan alatulis... sebabnya nak bagitau secara simbolik, kami budak sekolah matrik)
Pencapaian : Johan sekali, Naib Johan sekali, Separuh akhir 2 kali, Suku akhir 2 kali dan pusingan kedua & ketiga 3 kali.Yang lain lingkup...
Duit abis untuk bayar yuran : dekat RM 1,200 (pakai duit sendiri ni...)
Duit kemenangan yang diperolehi : RM 1,300
 

Perlawanan yang dikenang :
  1. Pertandingan anjuran Persatuan Belia Padang Terap (perasmian, menteri tau).Kami bermain daripada 10.00 pagi sampai jam 2.00 pagi.Perlawanan dibuat satu hari kalah mati, di gelanggang terbuka.Pada malam tu semasa peringkat separuh akhir dan akhir, kami bermain dalam hujan dan kesejukan jam 1.00 pagi.(Just imagine la).Takpe la yang penting kami johan masa tu.
  2. Pertandingan futsal anjuran Majlis Daerah Padang Terap.'This is our first tournement'.Kami berjaya masuk semi final. Berita ini telah menjadi buah mulut masyarakat Padang Terap.Mereka tidak menjangka kami berjaya sampai ke tahap ini.Bila dah masuk semi final, barulah diaorang tau kami daripada Kolej MARA Kuala Nerang. Nak flashback ni..... 10 tahun dulu orang kampung cukup gerun dengan team bola padang KMKN.Selalu je johan.Tapi lepas tu senyap sunyi.Sekarang, lepas 10 tahun, kami buat kemunculan semula.Orang kampung pun dah ada yang jadi penyokong kuat kami.Orang kampung cukup suka permainan kami sebab tak ganas, ada semangat dan sangat mencabar.Yang tak bestnya masa penentuan tempat ke3/4, kami mendahului 5-0,tapi kami kalah dengan 6-5.
  3. Pertandingan futsal anjuran Adun Bukit Lada. Masa ni 2 orang player utama kami tak boleh main.Kami pun terpaksa angkut mana yang ada la.Memang tak disangka, selepas melalui perlawanan yang mencabar akhirnya kami berjaya mendapat naib johan.Masuk surat khabar Sinar tau.Strategi kami masa tu hanya bertahan dan counter attack je...senang crita strategi bodoh-bodoh je...Penganjur tu kata saya jadi pemain terbaik sepanjang perlawanan.Cuma takde hadiah je.Nampak tak....umur dah 35 tahun ni.
  4. Pertandingan Persatuan Belia Padang Terap...perlawanan ni memang tension, mencabar, penuh dengan keganasan dan provokosi.Hinggakan sorang player saya tak tahan dan berlaku pergaduhan mulut dan tolak-menolak.Jenuh..jenuh nak meleraikan.Tapi takpe la , ini pengajaran yang sangat berguna kepada kami.Lain kali kena jaga mulut....
  5. Pertandingan Futsal Tansri Isa Samad. Ini adalah pertandingan tempatan yang terakhir yang kami sertai. Saya cedera yang agak teruk.Rasanya berlaku keretakan pergelangan kaki. Lebih 3 bulan baru pulih.Ini la risiko main futsal.So i pun bersara.
  6. Pertandingan Futsal i-METRO Seberang Jaya Pulau Pinang: Ini adalah kemuncak kerjaya futsal kami.Pertandingan futsal terbesar di Malaysia dan diiktiraf oleh Malaysia Book of Record sejak 5 tahun.Hampir 200 pasukan menyertai melibatkan hampir 1800 pemain.Sangat mencabar dan semua pasukan dan pemain terbaik Malaysia berkampung di Penang.Walaupun kami hanya berjaya sekadar pusingan ke-2, tapi yang penting kami merasai pengalaman hidup yang sangat berharga.Futsal i-Metro kat Pahang pun kami masuka gak.Naik bas ekspres je.Tapi kami balik awal sebab kalah sangat teruk.

Saya beri rating untuk sukan FUTSAL  : 5 bintang
Sebabnya banyak perkara yang saya pelajari dalam futsal ni dan yang paling terkesan dalam hati ialah:
  • Kalau nak belajar jadi manusia yang tidak mahu menyerah kalah dan tidak mahu berputus asa walau apa pun berlaku..main la futsal
  • Belajar sabar dan tabah.Memang main futsal ni, kadang-kadang kena berhadapan permainan ganas, ketidakpuasan hati dan provokasi penonton.Syukur, team saya bukan seperti tu.Saya memang tekankan disiplin, kesabaran dan bermain bersih dalam pasukan saya.
Dedikasi untuk pasukan saya :
Hasnan ( sekarang pasukan futsal UPM), Amir (pasukan bola UKM, dengar crita masuk TV), Fakhrul (tak tau la ape jadi..ke dah pegi Australia,budak ni kalau belajar, 4flat dihujung jari ) Firdaus (bukan nama sebenar, saya punya ex-student yang paling cool dan genius) Amir Sains (dah bersara kot...takut injured).Tidak dilupakan penyokong kuat saya Kirun (dah tak kerja kat KMKN sebab abis kontrak)

GALERI GAMBAR
SEKITAR PERTANDINGAN FUTSAL STAF MARA ZON UTARA DI MRSM LANGKAWI 2007






No comments:

Post a Comment