14 April, 2020

TAMAN BURUNG PULAU PINANG: Disambut Renungan Tajam Burung Hantu

JANUARI 2020


SAKSIKAN VIDEO YOUTUBE & 
Jangan lupa SUBSCRIBE video ini


Taman Burung Pulau Pinang telah dibuka sejak tahun 1988 dan masih bertahan sehingga sekarang (ketika post ini ditulis). Ketika tahun itu, taman burung ini adalah yang pertama dibuka di Malaysia. Lokasinya di Taman Tunku, Seberang Jaya berdekatan dengan Sunway Carnival Mall dan Sport Planet Penang. Mempunyai koleksi sekitar 300 spesis burung di dunia dan lebih separuh daripadanya adalah spesis Malaysia. Contohnya spesis Hornbill, Pheasant, Bird of Prey, Softbill, Parrot, Water Fowl, Pigeon dan sebagainya

Lebih 3,000 jenis burung berterbangan bebas di dalam sangkar berkonsepkan dorm dan taman yang cantik dihiasi pokok-pokok renek yang rimbun, rumpunan buluh, pokok bunga berwarna-warni, air terjun, kolam yang dipenuhi kiambang dan pokok lili dan jambatan dengan rekabentuk budaya Cina. Persekitarannya juga redup kerana ditutupi pokok-pokok yang berdahan rimbun.Selain burung, terdapat juga flamingo, ostrich, ikan pelbagai warna, buaya, itik, angsa, python, kura-kura dan banyak lagi haiwan eksotik.

Dibuka setiap hari bermula jam 9.00 pagi hingga 7.00 petang. Bayaran masuk menggunakan My kad dan My kid ialah dewasa RM 25 dan kanak-kanak RM 15. Pelajar sekolah beruniform RM 10.













No comments:

Post a Comment